Logo Maretak
nl
X

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Leestechniek en leestempo
AVI staat voor Analyse van Individualiseringsvormen. Een systeem dat al jaren in de basisschool wordt gebruikt om het leesonderwijs te individualiseren. Met dit systeem wordt de leesvaardigheid van de kinderen getoetst en worden leesteksten naar moeilijkheidsgraad ingedeeld. In 2008 is het AVI systeem veranderd.
 
Het ‘oude’ AVI  bestond uit de niveaus 1 t/m 9. Soms wordt ook nog wel >9 gehanteerd. Een ‘gemiddeld kind’ beheerst halverwege groep 3 AVI 1, dan gaat het oefenen met boekjes en andere teksten op AVI 2. Eind groep 3 is er weer een toets en dan leest de meerderheid op AVI 2 en wordt er geoefend met AVI 3 enz..
Het ‘nieuwe’ AVI  kent 12 niveaus. Het begint met AVI Start (klankzuivere woorden, 1 lettergreep e.d.), dan komt M3 (midden groep 3) en E3 (eind groep 3). Daarna M4 en E4 enz. Met het vorderen van de leestechniek en het leestempo komen de moeilijker lettercombinaties en meerlettergrepige woorden in beeld. Zijn de zinnetjes in de laagste AVI’s nog kort; ze worden steeds langer in de hogere groepen.
 
Met AVI wordt leestechniek en leestempo gemeten. Heel belangrijk als basis voor het verdere ‘leesleven’.
 
Beleving
Vanaf het begin – al ver voor kinderen kunnen lezen – is de beleving van plaatjes kijken, erover praten en voorlezen van enorm belang. En natuurlijk ook bij het leren lezen. Soms zijn kinderen moeilijk te motiveren voor het lezen en dan kan een onderwerp dat de belangstelling heeft wonderen doen. Lezenderwijs vergroten de kinderen ook hun woordenschat.
Als kinderen vlot kunnen lezen, gaan ze steeds meer leeservaring opdoen. Bovendien is het blijven lezen ook onderhoud van de leesvaardigheid. Het AVI niveau is in deze fase van minder belang. Veel belangrijker is wat de lezers met het verhaal doen en hoe ze het kunnen waarderen en hoe ze erover kunnen praten. 
 
Lezen is belangrijk
Voor een goede schoolloopbaan is lezen heel belangrijk. Voor alle vakken op de basisschool en later in het voortgezet onderwijs moet je goed kunnen lezen. Overal in de maatschappij duikt lezen op. Lezen kan dus nooit genoeg worden gestimuleerd.
Behalve het direct functionele aspect van het goed kunnen lezen, zijn er ook de ontwikkelingsaspecten. Door te lezen krijg je inzicht in hoe anderen denken, in andere situaties, in andere milieus, in andere werelden. In een spannend boek kun je meeleven met de hoofdpersoon, stijg je uit boven jezelf. Lezen verrijkt je leven!
 

Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.